• چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۷
  • الاربعا ٩ محرم ١٤٤٠
  • Wednesday, September 19, 2018
چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
  1395/06/31

چگونه نانوداروها از دام «کـبد و طـحـال» فراری دهیم؟
نانوحامل‌های دارویی به راحتی توسط کبد شکار می‌شوند و اثربخشی خود را از دست می‌دهند. محققان کانادایی به بررسی تعامل این نانوحامل‌ها با سلول‌های کبد و مسیر حرکتی انها در کبد و طهال پرداختند تا در نهایت روشی برای افزایش کارایی رهایش نانوداروها در بدن ارائه کنند.

نانوپزشکی را می‌توان یکی از حوزه‌های دارای پتانسیل بالا برای مقابله با سرطان دانست. ذراتی در ابعاد پروتئین می‌توانند به گونه‌ای طراحی شوند که ذرات دارویی را به سایت تومور ببرند. با این روش می‌توان بدون آسیب‌زدن به سلول‌های سالم، بافت تومور را از بین برد.
اما مشکل اینجاست که 99 درصد از نانوذرات، در دام اندام‌هایی نظیر کبد و طهال به دام می‌افتند. بنابراین نمی‌توانند دارو را به سایت هدف ببرند و در انجا رهاسازی کنند.
برای حل این مشکل، محققان دانشگاه تورنتو به بررسی چگونگی تعامل کبد و طهال با نانوذرات پرداختند تا نشان دهند که نانوذرات در حین عبور از این اندام‌ها دچار چه تغییراتی می‌شوند.
یان مک‌گیلواری از محققان این پروژه می‌گوید: « اگر شما بخواهید از پتانسیل های نانوذرات استفاده کنید باید درک دقیقی از اتفاقاتی درکبد می‌افتد داشته باشید
در مقاله‌ای که این گروه در نشریه Nature Materials منتشر کردند نشان دادند که این نانوذرات از میان سینوزویدهای کبد عبور می‌کنند و در حین این عبور، سرعت آنها 1000 برابر کمتر می‌شود که این موضوع موجب افزایش برهمکنش میان انها و سلول های کبدی می‌شود.
این نتایج بسیار جالب توجه بوده چرا که محققان تا پیش از تصور می‌کردند که سلول‌های کوپفر (Kupffer) که مسئول شکستن مواد سمی در کبد هستند، این نانوذرات را می‌بلعند. این پروژه نشان داد که سلول‌های B کبد و سلول‌های سینوزوئیدی آن درگیر دفع نانوحامل های دارویی هستند.
کیم تسوی از محققان این پروژه می‌گوید: « ما می‌دانیم که کبد یک اندام بسیار مهم در بدن است که خون را فیلتر می‌کند به طوری که تمام مواد زیستی درون خون توسط کبد مدیریت می‌شود. اما نانوذرات دارویی حوزه بسیار جدیدی بوده که ما اطلاعات کمی درباره آن داریم
محققان این پروژه به بررسی سرعت حرکت و محل عبور نانوذرات مهندسی شده از داخل کبد پرداختند. نتایج این پروژه به دانشمندان کمک می‌کند تا بتوانند راهکارهای بهتری برای رهاسازی هدفمند دارو در بدن ارائه کنند.

منبع :

منبع : مرکز راهبری فناوری های همگرا