• شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷
  • Saturday, December 15, 2018
چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵
  1395/11/06

ایکولای مهندسی شده در خدمت بخش سلامت
پژوهشگران دانشگاه مریلند باکتری ایکولا را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردند که می‌تواند نسبت به یک عامل خارجی حساس شده و در صورت وجود محرک مورد نظر، نقش پیغام‌رسان را ایفا می‌کند. توسعه فناوری باکتری‌های مهندسی شده می‌تواند برای درمان بیماری‌هایی نظیر دیابت مفید باشد.

محققان اخیرا مقاله‌ای در نشریه Nature Communications منتشر کردند که در آن روشی برای دستکاری ژنتیک باکتری ایکولا ارائه شده است. با این روش می‌توان یک ژن ویژه در این باکتری را خاموش یا روشن کرد که این کار موجب بهره‌برداری از باکتری برای انجام کاری می شود. مثلا می‌توان باکتری را وادار به انجام فعالیتی ویژه کرد.
از نتایج این پروژه می‌توان برای ساخت نانوزیست‌حسگرهایی استفاده کرد که به محققان کمک می‌کند تا با سلول‌های زنده تعامل داشته باشند.
البته این تنها روش تعامل با موجود زنده نیست بلکه می‌توان با نور و مغناطیس نیز به میکروب‌ها و حیوانات دستور داد یا پیامی را با کمک آنها منتقل کرد. از این روش می‌توان برای درمان برخی بیماری‌ها نظیر دیابت و پارکینسون استفاده کرد.
محققان از الکتریسیته برای دستکاری باکتری ایکولا استفاده کردند. آنها جریان الکتریکی به این باکتری اعمال کردند، یک پروتئین به نام پیوسیانین بار مثبت را دریافت کرده و از آن برای شروع فعالیت یک ماشین زیستی درون سلول استفاده می‌کند. این ماشین وظیفه خاموش و روشن کردن ژنی را درون سلول به عهده دارد. این گروه با مهندسی ایکولا و قرار دادن یک ژن مشخص در کنار این ماشین، این باکتری را وادار کردند تا به جریان الکتریکی حساس باشد و در صورت اعمال ولتاژ، شنا کرده و پیغامی را به سلول‌های دیگر بدهد.
در این پروژه، سلول‌ها به گونه‌ای مهندسی شدند که پیغام رسیده به آنها توسط سامانه بیان ژنی سلول‌های دیگر دچار تغییر نشود. محققان دانشگاه مریلند معتقداند که با این روش می‌توان هر ژنی درون سلول را روشن کرد که این توام با حساس شدن سلول به الکترود خواهد بود. زمانی که سیگنال اعمال شده تغییر کند، ژن روشن می‌شود. در آینده از الکتریسیته می‌توان برای تولید هورمون یا دیگر مولکول‌های کوچک در بدن استفاده کرد. در حال حاضر باکتری‌ها را می‌توان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که داروی ویژه‌ای در بدن را تولید کنند. بسیاری از بیماران دیابتی می‌توانند از این فناوری برای درمان استفاده کنند.

منبع :

منبع : مرکز راهبری فناوری های همگرا