• جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۹۷
  • Friday, August 17, 2018
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
  1396/03/31

درمان هپاتیت B یک گام تا واقعیت
محققان انگلیسی موفق به شناسایی یک کد بنیادین در ماده ژنتیکی ویروس هپاتیت B شدند که به ویروس اجازه می‌دهد پوسته ای محافظ بسازد تا در آن ذرات آلوده‌کننده جدید ویروس را تولید کند. شناسایی این مکانیسم منجر به درمان اثربخش هپاتیت B می‌شود.

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از مدیکال ساینس، محققان دانشگاه‌های یورک و لیدز دریافتند اسید ریبونوکلئیک (RNA) سیگنالی را تولید می‌کند که از طریق سرهم کردن پروتئین‌های ویروسی در ساختارهای هندسی، امکان حل یک مشکل مهندسی را فراهم می‌کند.
عملکرد این ساختار شبیه زنجیر دوچرخه است. اگر این زنجیر به درستی روی چرخ‌دنده‌ها سوار نشود، دوچرخه حرکت نمی‌کند. پروتئین‌ها جذب سیگنال‌های RNA شده و یک ساختار مولکولی خاص تولید می‌کنند که امکان بازسازی یک نسخه از ماده ژنتیکی ویروس را فراهم می‌کند و در نتیجه آن را به یک ویروس مهاجم بدل می‌سازد. درک صحیح این عملکرد راه را برای ساخت داروهای جدیدی برای مقابله با این این ویروس که عامل اصلی سرطان کبد در سراسر جهان است، فراهم می‌کند.
به التهاب کبد، هپاتیت گفته می شود. التهاب کبد می تواند به فیبروز، سیروز یا سرطان کبد منجر شود. ویروس هپاتیت مهمترین عامل بروز این بیماری است ولی عفونت های دیگری مانند مواد سمی (مصرف الکل و مواد مخدر) و بیماری های خود ایمنی نیز جزء دلایل هپاتیت محسوب می شوند.
تاکنون پنج ویروس اصلی هپاتیت شناخته شده است که به عنوان هپاتیت نوع A، B، C، D و E شناخته می شوند. احتمال سیروز کبدی و سرطان در دو نوع B و Cبیشتر است. هپاتیت نوع A و E معمولا بر اثر مصرف آب و غذای آلوده ایجاد می شوند. هپاتیت نوع B، C و D معمولا نتیجه تماس با مایعات آلوده بدن هستند.
دریافت خون آلوده، تماس با تجهیزات آلوده، انتقال از مادر به نوزاد و تماس جنسی کنترل نشده مهمترین روش های انتقال این ویروس کشنده هستند. این بیماری می تواند با علایمی چون یرقان (زردی پوست و چشم)، تیرگی ادرار، خستگی مزمن، تهوع، درد و استفراغ همراه باشد یا بدون هیچ علامت اولیه ای بروز کند.
استفاده از سرنگ آلوده یکی از مهمترین روش های گسترش هپاتیت است. به گزارش این سازمان، سالانه حدود دو میلیون نفر بر اثر سرنگ آلوده در معرض هپاتیت قرار می گیرند. تنها راه جلوگیری از این فاجعه، عدم استفاده از سرنگ مشترک است. یکی دیگر از مهمترین راهکار های پیشگیری از هپاتیت، واکسیناسیون کودکان است. سالانه حدود 780 هزار کودک بر اثر آلودگی به هپاتیت B جان خود را از دست می دهند. در حال حاضر حدود 350 میلیون نفر به هپاتیت B (HBV) مبتلا هستند که بیشتر موارد، انتقال از مادر به جنین بوده است.
چند سالی است که به این ویروس بیشتر توجه شده و حرکت های جهانی برای مقابله با آن آغاز شده است. در ماه مه سال 2014 میلادی، قطعنامه ای برای پیشگیری، تشخیص و درمان هپاتیت صادر شد و 194 کشور آن را تایید کردند. تاکید قطعنامه بر تدوین برنامه جامع ملی برای مقابله با هپاتیت است.
نتایج این مطالعه در نشریه Nature Microbiology منتشر شده است.

منبع : ایرنا