• جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۹۷
  • Friday, August 17, 2018
یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶
  1396/05/01

مغز بیماران مبتلا به آلزایمر باکتری بیشتری دارد
محققان طی انجام یک پژوهش جدید دریافتند که بیماران مبتلا به آلزایمر در مقایسه با افرادی که این شرایط را ندارند، دارای سطوح بیشتری از باکتری در مغزشان هستند.

به گزارش ایسنا و به نقل از لایو ساینس، بنابر گزارش کلینیک مایو، آلزایمر یک بیماری مغزی پیشرونده است که در آن سلول‌های مغزی به سمت تخریب و در نهایت مرگ رفته و سبب کوچک شدن مغز می‌شوند.

در حقیقت آنچه که سبب مرگ سلول‌های مغزی می‌شود هنوز ناشناخته است اما باور دانشمندان بر این است که ساختار غیرطبیعی پروتئین بتا آمیلوئید نقش مهمی در بروز این بیماری ایفا می‌کند.

هنوز هم  دانشمندان بر این باورند که وجود التهاب در مغز با بروز آلزایمر در ارتباط است.

دیوید امری، پژوهشگر دانشگاه بریستول در انگلیس، در بیانیه‌ای اظهار کرد: مغزهای مبتلا به آلزایمر معمولا دارای شواهدی از التهاب عصبی بوده و محققان به طور فزاینده‌ای بر این باورند که این امر می‌تواند دلیل احتمالی بروز و پیشرفت این بیماری باشد و سبب می‌شود که نورون‌ها در مغز رو به انحطاط بروند.

محققان می‌گویند که چنین التهابی می‌تواند واکنش به باکتری‌های مغز باشد. به باور آنها  اگرچه سد خون‌سازی مغز به طور معمول مانع از ورود میکروارگانیسم‌ها و مواد شیمیایی خاص به مغز می‌شود، اما این سد ممکن است در افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند به طور کامل کار نکند و به همین دلیل باکتری‌ها به مغز برسند.

در این مطالعه جدید محققان نمونه‌های بافت مغز هشت نفر از مبتلایان به بیماری آلزایمر و شش نفر که این بیماری را نداشتند را پس از مرگ بررسی کردند. (همه شرکت کنندگان اعلام کرده بودند که بافت مغز آنها پس از مرگشان به تحقیقات پزشکی اهدا شود.)

محققان از توالی‌های دی.‌ان‌.ای DNA برای تشخیص ژن‌های باکتریایی استفاده کردند.

آنها دریافتند که مغز بیماران مبتلا به آلزایمر هفت برابر بیشتر دارای توالی‌های ژنتیکی باکتریایی نسبت به مغز افرادی است که این بیماری را ندارند.

بسیاری از این اختلالات ناشی از بیماری آلزایمر با سطوح بالاتری از باکتری متعلق به یک خانواده به نام آکتینوباکترها بود. محققان به طور خاص، سطوح بالایی از باکتری‌های Propionibacterium acnes  یا P. acnes  را که به آکنه مرتبط است را در مغز این افراد کشف کردند که در مغز نیز رشد کرده و باعث بروز التهاب در بدن می‌شود.

محققان این پژوهش اظهار کردند که ویژگی‌های P. acnes، آن را به یک گزینه خوب برای یک منبع باکتریال التهاب عصبی در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر تبدیل کرده است.

اگرچه محققان برای اثبات نتایج به دست آمده نیازمند انجام تحقیقات بیشتر هستند، این مطالعه شواهدی در جهت حمایت از ارتباط فرضیه التهاب مخصوصا التهاب ناشی از عفونت‌های باکتریایی با آلزایمر را ارائه می‌کند.

این مطالعه در 20 ژوئن در مجله Frontiers in Aging Neuroscience منتشر شده است.

منبع : ایسنا