• جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۹۷
  • Friday, August 17, 2018
چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
  1396/05/11

ساخت زیست‌حسگر با دستکاری ژنتیکی مخمر نان
پژوهشگران کانادایی با اصلاح ژن در نوعی مخمر نان، از آن به عنوان حسگر برای شناسایی قارچ‌ها و پاتوژن‌های مختلف استفاده کردند. این حسگر به صورت کاغذ ساخته شده و به راحتی با غوطه‌وری در محلول مورد نظر فرآیند شناسایی را انجام می‌دهد.

قارچ‌ها می‌توانند عامل تهدید کننده مواد غذایی و سلامت انسان باشند. بیش از یک میلیارد نفرد در سراسر جهان به بیماری‌های مربوط به قارچ مبتلا هستند و محصولات کشاورزی نظیر غلات نیز از گزند این آفت‌ها در امان نیستند.
اخیرا محققان حسگر ارزان قیمت و ساده‌ای ساخته‌اند که بی‌نیاز از تجهیزات پیچیده می‌تواند وجود قارچ را شناسایی کند. این ابزار می‌تواند جان میلیو‌ن‌ها نفر را در کشورهای درحال توسعه نجات دهد.
موریس بویسینتو، استاد رشته میکروبیولوژی و طراح این زیست‌حسگر در دانشگاه لاوا کنادا می‌گوید: « این دستگاه دارای عملکرد بسیار خوبی است
این گروه برای ساخت این حسگر از نوعی مخمر نان استفاده کردند که خود نوعی قارچ است. این قارچ در سطح سلولی خود دارای نوعی گیرنده بوده که می‌تواند فرمون‌های شریک خود را شناسایی کند. محققان این پروژه با تغییر این گیرنده آن را به گونه‌ای اصلاح کردند که بتواند مخمرها و قارچ‌هایی که برای سلامت انسان مضر هستند را شناسایی کرده و به آنها بچسبد. علاوه براصلاح ژن، آنها ژن‌های مختلف دیگری را نیز به این قارچ اضافه کردند تا به آن اجازه دهد رنگ و آنتی‌اکسیدان تولید کند. این گروه بعد از این کار اقدام به آزمایش این زیست‌حسگر روی نوعی سیب‌زمینی کردند تا C.albicans را در آن شناسایی کنند.
نتایج این پروژه در نشریه Science Advances منتشر شده است.
این گروه دریافتند که با استفاده از ژن‌های مختلف می‌توان این حسگر را به گونه‌ای تغییر داد که برای شناسایی دیگر گونه‌های پاتوژن مناسب شود. در این راستا محققان این حسگر را برای بیماری‌های مربوط به برنج، گندم و جو اصلاح کردند.
برای تسهیل کاربرد این فناوری، محققان آن را روی یک ورق کاغذ قرار دادند که به صورت غوطه‌وری می‌تواند در محلول مورد نظر به کار رود. این مخمرها می‌توانند در دمای اتاق به مدت 38 هفته زنده بمانند بنابراین این ورق‌های شناساگر را می‌توان مدت طولانی در آزمایشگاه نگه‌داری کرد.

منبع :

منبع : مرکز راهبری فناوری های همگرا