• پنج شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
  • Thursday, August 16, 2018
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
  1396/05/16

ساخت زیست حسگر درون سلولی با استفاده از پروتئین مهندسی شده
پژوهشگران با استفاده از پروتئین مهندسی شده و تصویربرداری فلورسانس، زیست‌حسگری ساختند که قادر است نوعی پروتئین را درون سلول‌های سرطانی شناسایی کند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا موفق شدند پروتئینی که به صورت طبیعی در مرجان‌ها وجود دارد به زیست‌حسگر تبدیل کنند، زیست‌حسگری که قادر است سامانه‌های تیوردوکسین سلولی را رصد کند. از این فناوری برای درمان سرطان می‌توان استفاده نمود.
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Monitoring thioredoxin redox with a genetically encoded red fluorescent biosensor در نشریه Nature Chemical Biology منتشر شده است.
این فناوری در واقع نوعی ابزار تصویربرداری سلولی بوده که قادر است درون سلول را بررسی کرده و مخابرات و فرآیند سیگنال‌دهی درون سلولی را رصد کند.
یکی از این فرآیندها، سیگنال‌دهی ردوکس است که تحت استرس اکسیدی اتفاق می‌افتد. فرآیندهای ردوکس یکی از بخش‌های اصلی تنظیم کننده سیگنال‌دهی سلولی در انسان است. گونه‌های اکسیژن فعال که با مواد شیمیایی تولید می شود معمولا به سیگنال‌های خارجی پاسخ داده و می‌تواند موجب بروز آسیب‌هایی به سلول شود.
خانواده پروتئین تیوردوکسین در تنظیم فرآیندهای ردوکس سلولی نقش مهمی دارد. این پروتئین‌ها در پلاسمای خون بیماران سرطانی افزایش یافته و در صورتی که بیمار تحت عمل جراحی قرار گیرد و تومور خارج شود، این پروتئین کم می‌شود.
تا کنون رصد این پروتئین‌ها در سلول‌های زنده با مشکلاتی روبرو بوده است که دلیل آن برهمکنش میان این پروتئین با دیگر بخش‌های سیگنال‌دهی سلول است. برای حل این مشکل محققان زیست‌حسگری ساختند که می‌تواند این پروتئین را در سلول‌های زنده سرطانی شناسایی کند. برای این کار از پروتئین مهندسی شده و تصویربرداری فلورسانس استفاده می‌شود.
پژوهشگران نشان دادند که این حسگر موسوم به TrxRFP1 می‌تواند دینامیک ردوکس Trx را که در سلول‌های سرطانی مختلف ایجاد می‌شود، رصد کند.
این حسگر جدید فرصت‌های تازه‌ای در درک زیست‌شناسی سلولی Trx ایجاد کرده و می‌توان از آن برای تنظیم مولکولی سامانه‌های Trx استفاده کرد. این گروه به دنبال توسعه این فناوری بوده تا بتوان با استفاده از آن بازدارنده‌های سامانه Trx را شناسایی کرد، این کار پتانسیل‌های درمانی دارد.

منبع :

منبع : مرکز راهبری فناوری های همگرا