• پنج شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
  • Thursday, August 16, 2018
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
  1396/12/16

کشتن ابر ویروس‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک با پلیمر مصنوعی جدید
یک تیم تحقیقاتی متشکل از دانشمندان "موسسه مهندسی زیست شناسی و فناوری نانو" (IBN)از"آژانس علوم، فناوری و تحقیقاتی" (A * STAR)و دانشمندان موسسه تحقیقاتی آی.بی.ام(IBM)، یک مولکول مصنوعی جدید را تولید کرده‌اند که این ملکول می‌تواند پنج باکتری مقاوم در برابر چندین دارو را مورد هدف قرار داده و از بین ببرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، این پلیمر مصنوعی غیرسمی می‌باشد. مولکول‌های مصنوعی "پلی‌کربنات‌های گانادیوم" (guanidinium-functionalized polycarbonates)نامیده می‌شوند و برای سلول‌های انسانی، قابل تجزیه زیستی و غیرسمی هستند.

اساسا، پلیمر مصنوعی با بار مثبت به درون بدن یک موجود زنده وارد می‌شود و به طور خاص به سلول‌های باکتری خاصی متصل می‌شود.

هنگامی که این پلیمر به باکتری‌ها متصل شد، این پلیمر از غشاء سلولی عبور می‌کند و استحکام پروتئین‌ها و DNA سلول را مورد هدف قرار می‌دهد و باکتری را می‌کشد.

"یی یان یانگ" (Yi Yan Yang)یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: ما اولین نمونه از یک درشت مولکول مصنوعی قابل تجزیه زیستی با فعالیت ضدمیکروبی گسترده در موش‌ها با مکانیسم منحصر به فرد از بین بردن و غیرسمی را نشان دادیم. هنگامی که پلیمر کار خود یعنی کشتن باکتری را به پایان می‌رساند، به طور طبیعی باکتری پس از سه روز از بین می‌رود و اثری از آن در بدن باقی نمی‌ماند.

در آزمایشات انجام شده بر روی موش‌ها، مولکول‌ها به ریشه کن کردن پنج نوع "سوپرباگ"  (superbugs) که در بیمارستان‌های سراسر جهان رویت شده بودند، موفق شدند.

مرحله بعدی تحقیق، تلاش برای توسعه تکنولوژی بر روی یک درمان ضد میکروبی خاص که می‌تواند به صورت بالینی در انسان آزمایش شود، است و امید است این تحقیق راه جدیدی برای درمان عفونت‌ها در بدن باشد.

این مطالعه در مجله "Nature Communications" منتشرشد.

منبع : ایسنا